Amritapuri – 4. december 2015
Under en session med spørgsmål-og-svar i Amritapuri blev Amma spurgt om den bedste måde at recitere sit mantra på.
SPØRGSMÅL: “Amma, jeg kan lide at recitere mit mantra højt. Jeg føler meget kærlighed, hengivelse og entusiasme, når jeg gør det. Men når jeg gør det samme ved bare at bevæge mine læber (uden nogen ydre lyd), så får jeg ikke den samme koncentration, og jeg føler ikke den samme mængde kærlighed og entusiasme. Da du er min guru, vil jeg bede dig vejlede mig om, hvilken måde det er bedst at recitere mit mantra på.”
Amma: “Når vi reciterer slokas (hymner og bønner), kan vi helt sikkert recitere dem højt, det er der ikke noget forkert i. Men når vi reciterer mantraer, som har bijaksharas (lyde fra oprindelsen), så er det bedst ikke at recitere disse mantraer højt. Det er bedre at recitere sådanne mantraer ved bare at bevæge læberne (uden nogen ydre lyd).”
”Hvis du er alene hjemme, kan du godt recitere dit mantra højt. Det er der ikke noget forkert i. Eller du kan lukke døren til det rum, hvor du beder, og recitere det højt. Hvis du bor alene, og der ikke er andre, der lytter til dig, kan du også recitere mantraet højt. For nogle giver det måske mere koncentration. Nogle elever kan lide at læse deres lektier højt, andre synes om at læse dem i stilhed, uden at give nogen lyd. Nogle koncentrerer sig bedre, når de læser det indeni. Det varierer fra person til person. I almindelighed er det bedst, hvis der er folk omkring dig, bare at recitere mantraet ved at bevæge læberne – i begyndelsen. [Senere vil man ikke finde det nødvendigt at bevæge læberne, man kan bare recitere mantraet indeni.]
Adhikari-bheda som udgangspunkt for at give et mantra
I gamle dage ville guruer ikke så let initiere deres disciple med et mantra. De ville anvende adhikari-bheda før de gav et mantra. Det betyder, at de ville undersøge, om disciplen var parat til at få et mantra. Nogle børn har talent for at synge fra en meget tidlig alder. Når de bliver undervist af en musiklærer kan de hurtigt blive trænede sangere. Men Amma har aldrig set på adhikari-bheda, når det drejede sig om at give et mantra – ellers ville ingen af os være her i ashrammen nu [alle ler]. Amma initierer alle dem, der beder om det, med et mantra – med det håb at personen i det mindste vil recitere mantraet i nogen tid, hvis ikke for altid. På den måde vil det i det mindste gøre noget gavn. Det er det, Amma lægger vægt på.
Bijaksharas kraft
“Når Amma giver et mantra, som har en bijakshara-stavelse, så er der bestemte regler, der skal følges. Et mantra med en bijakshara skal høres direkte fra guruens mund. Disciplen skal initieres af guruen. Det er det, som skaber en forandring, en transformation, i disciplen.”
”Her i Indien kommer man lidt yoghurt i mælken om aftenen, og om morgenen er mælken syrnet og er blevet til yoghurt. På samme måde er det, når du får et mantra fra en guru – det er som at putte yoghurt i almindelig mælk. Hvis du ikke får det fra en guru, men prøver at gøre det selv, så er det som at ændre mælk til yoghurt ved at komme noget andet i for at syrne det; i sådanne tilfælde bliver yoghurtens kvalitet måske dårligere.”
”Vi har alle Sandheden i os, men vi er ikke i stand til at se den, fordi vores sind er forurenede. Når vi siger: ”Vandet er varmt”, så kan det være forskellige grader. Det kan være 10 grader, 20 grader, 30 grader eller endda 100 grader kogende vand. Ved 10 grader er mikroorganismerne måske stadig aktive, men efterhånden som temperaturen stiger, bliver der færre mikroorganismer. En sand guru er fuldstændig ren, 100% ren, og derfor har alt, hvad der kommer fra ham, kraft til også at skabe en transformation i disciplen. Når en satguru giver et mantra, sender han eller hun sin energi ind i os, og det kan skabe en forandring indefra i os.”
Entusiasme og praksis
”I begyndelsen af vores sadhana (spirituelle praksis) føler vi en masse entusiasme. Men samtidig er der nogle bestemte ting, vi skal gøre, og nogle vi absolut ikke skal gøre, så vi er i stand til at forblive fokuserede på den spirituelle vej. Lad os sige, at du ejer et nyt køretøj, og du begynder at køre det. Til at begynde med kan du måske ikke køre med fuld fart, fordi der er en fartlås. Kun efter at have kørt et bestemt antal kilometer kan du rigtig sætte farten op. Hvis du har en kværn i køkkenet, og du lader den køre hele tiden, vil motoren brænde sammen. Du må slukke den en gang imellem, så den ikke bliver for varm. De, som allerede forstår spiritualitet, som har læst spirituelle bøger og fået passende vejledning – de kender til de forholdsregler, der skal tages, men andre skal bestemt ikke komme alt for godt i gang uden at have de rigtige sikkerhedsforanstaltninger. En sundheds-tonic har en foreskreven dosis, som det kan være temmelig skadeligt at overskride, og dosis er forskellig for børn og voksne. Hvis du drikker en hel flaske tonic, fordi du synes, den smager godt, så vil den skade dig i stedet for at gøre godt. På samme måde er det, når du gør spiritual praksis såsom meditation. Du er måske meget entusiastisk og tænker: ”Lad mig meditere i mange timer.” Men, hvis du ikke rigtig er klar til at meditere i timevis, så kan det lede til mange problemer at gøre det. Dit hoved kan blive for ophedet, måske får du ikke ordentlig søvn, din fordøjelse kan blive påvirket etc. For nogle mennesker kan en sådan ukontrolleret spirituel praksis endda føre til depression og lignende usunde tilstande. Så man skal nærme sig meditation på en forsigtigt fremadskridende måde – langsomt og vedholdende.”
”Man skal øge sin praksis lidt efter lidt og ikke gøre for meget med det samme. I begyndelsen er det godt at meditere 20 minutter eller en halv time. Når du føler dig tilpas med det, kan du overveje at øge det langsomt. Man skal ikke tvinge sindet ind i meditation i timevis. Det skal ske gradvist. Når vi begynder at gøre spirituel praksis, er det vigtigt at have den rigtige vejledning. De, som ikke har samskara (en spirituel kultur), behøver absolut denne vejledning fra en guru. Det er som en student, der gør praktiske øvelser i et laboratorium. Studenten har brug for at have en lærer i nærheden, der kan instruere i, hvordan kemikalierne skal bruges, og hvordan eksperimentet skal udføres på den rigtige måde, samt hvilke sikkerhedsforanstaltninger, der behøver at blive taget. Guruen rådgiver om, hvad der ikke bør gøres i begyndelsen, og hvad der kan gøres i de første stadier. Satguruen ved, hvad der er det bedste for disciplen, og rådgiver alle på en måde, der passer til dem.”
Mantra fra en satguru
“Når en satguru giver et mantra, er det altid sikkert for os. Det er som en skrøbelig genstand, for eksempel af glas, som sendes med en passende pakning omkring. Selv om sådan en pakke bliver hårdt behandlet, så går tingen indeni ikke i stykker på grund af den ordentlige pakning. Et mantra fra en guru er sådan – det er altid trygt. At få et mantra ”from the Guru-mukha” (direkte fra guruens mund) med bijaakshara er som at få en pakke, der er pakket ordentligt ind, og selv om den bliver hårdt behandlet, vil den ikke gå i stykker. Hvis du får et sådant mantra andetstedsfra, er det som at have en meget skrøbelig genstand, som vil gå i stykker, hvis den behandles hårdt, fordi den ikke har nogen beskyttelse omkring sig. Det er derfor, at et bijaakshara-mantra altid skal modtages fra en satguru, hvis man vil have den rigtige effekt.”